Spel34: Gunga med/utan Resonant Drivning

Image-Tacoma_Narrows_Bridge1

Titta på hur Tacoma Bridge kollapsar under resonant drivning från stormvind.

Vi programmerar harmonisk svängning av gunga med resonant eller icke-resonant drivning. Jämför med Secret of the Piano på App Store samt förstås Tacoma Bridge.

Template: (Titta på resonant drivning)

— Gunga Resonans
function setup()

print(“Harmonisk svängning av gunga driven av push-pull harmonisk svänging.”)
print(“Resonans om frekvensen av drivingen är lika med gungans egenfrekvens.”)
print(“Icke-resonans om frekvensen av drivingen är skild från gungans egenfrekvens.”)
x1=0
v1=0
x2=0
v2=5
dt=0.01
F1=1
F2=1

end

function draw()

background(236, 230, 234, 255)

x1=x1+v1*dt
v1=v1-F1^2*x1*dt+0.5*x2*dt

x2=x2+v2*dt
v2=v2-F2^2*x2*dt

strokeWidth(0)
stroke(255, 0, 44, 255)
sprite(“Dropbox:gungan”,300+200*math.sin(0.1*x1),600-200*math.cos(0.1*x1),80)
sprite(“Dropbox:gungan”,300+10*x1,200,80)
sprite(“Dropbox:pushpull”,310+10*x2,300,150)
strokeWidth(5)
line(300,600,300+150*math.sin(0.1*x1),600-150*math.cos(0.1*x1))
line(310,200,310+10*x1,200)

end

One thought on “Spel34: Gunga med/utan Resonant Drivning

  1. Christopher Hoen

    De studiene jeg har sett av Tacoma Narrows bridge sammenbruddet indikerer at årsaken mest sannsynlig er ‘Aeroelastic Flutter’ eller ‘Aerodynamic Instability’, dvs aeroelastisk flagring som er et positivt tilbakekoblingsfenomen mellom luftstrømmen og brobanens dynamiske respons.

    En annen mulig kandidat er ‘Vortex Induced Vibrations’ (VIV), dvs hvirvelinduserte svigninger som er et (gjerne amplitudeavgrenset) resonansfenomen hvor hvirvlenes avløsningsfrekvens treffer brobanens egenfrekvens. Den mest vanlige sammenbruddsformen knyttet til VIV er utmatting. Det sammenbruddet som vises på filmen er mer typisk for aerodynamisk ustabilitet enn for et utmattingsrelatert sammenbrudd.

    Filmen er spektakulær, men dessverre ingen god illustrasjon på et resonansfenomen som fører til sammenbrudd.

    Like

Leave a comment