Spel25: Styrning med ratt vs kraft

tiltcontrolf1t_steering_schematic

Jämför styrning med lutning/tilt och styrning med ratt

Detta är en möjlig första programmeringsuppgift där vi använder vec2(x,y) för att ange position via x- och y-koordinat. Vi jämför styrning av position genom ratt/hastighet eller kraft/acceleration, där hastighet och acceleration styrs genom lutning av skärmen via functionen Gravity, som via Gravity.x och Gravity.y ger input vec2(Gravity.x,Gravity.y) från lutning av skärmen i x- och y-led.

Programmet är kort: (Jämför styrningen och avgör vilken nyckelpiga som styrs med ratt eller med kraft)

function setup()
print(“Styrning med ratt eller kraft”)
pos1=vec2(200,400)
pos2=vec2(200,300)
vel2=vec2(0,0)
dt=2
end

function draw()
background(40, 40, 50)
sprite(“SpaceCute:Beetle Ship”,pos1.x,pos1.y,50)
sprite(“SpaceCute:Beetle Ship”,pos2.x,pos2.y,100)
pos1 = pos1 + vec2(Gravity.x,Gravity.y)*5*dt
vel2= vel2 +vec2(Gravity.x,Gravity.y)*dt
pos2 = pos2 + vel2*dt
end

Analysuppgift: Beskriv skillnaden vad gäller kroppens rörelse (dynamik) under styrning med ratt och kraft/lutning. Vilken styrning ger snabbast reaktion? Vilken är enklast att styra med?

Generalisering: Prova med styrning av accelerationen istället för position eller hastighet som ovan, och upplev hur svårt det är att styra på detta sätt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s