Spel51: Text to Speak Input

Vi programmerar input av text i en ruta på skärmen från tangentbordet och låter också Siri säga vad som skrivits i rutan.

När man är färdig med input trycker man på retur och vad som skrivits i rutan skrivs ut på konsolen samtidigt som Siri läser upp.

Titta på ett exempel här.

Template:

function setup()

iTab={} — input box x,y,w,h
table.insert(iTab,vec4(200,600,200,50))
table.insert(iTab,vec4(200,500,200,50))
strTab={} — initial input text
table.insert(strTab,”Enter value”)
table.insert(strTab,”Enter value”)
rectMode(CENTER)
speech.voice=speech.voices[19]
speech.rate=0.01

end

function draw()

background(30,30,0,255)
stroke(255)
strokeWidth(6)
for a,b in pairs(iTab) do
fill(255, 0, 0, 255)
if a==selected then
fill(128,0,0,255)
strTab[a] = keyboardBuffer()
speak=1
end
rect(b.x,b.y,b.z,b.w)
fill(255)
text(strTab[a],b.x,b.y)
end

end

function touched()

for a,b in pairs(iTab) do
if CurrentTouch.x > b.x-b.z/2 and CurrentTouch.x < b.x+b.z/2 and
CurrentTouch.y > b.y-b.w/2 and CurrentTouch.y < b.y+b.w/2 then
showKeyboard()
selected=a
end
end

end

function keyboard(key)

if key == RETURN then
print(strTab[selected])
for a,b in pairs(iTab) do
if a==selected then
speech.say(keyboardBuffer())
speak=0
end
end
selected=0
hideKeyboard()
end

end

Leave a comment